Fiat 500 Abarth
Abarth & Co je italský tvůrce závodních vozů založený v Itálii žijícím rakušanem Carlem Abarthem v Turíně v roce 1949. Ve firemním znaku byl štír, znamení ve kterém se Carlo Abarth narodil.
V šedesátých letech 20. století byl Abarth velmi úspěšným v závodech do vrchu a závodech sportovních vozů, hlavně ve třídách od 850cm² do 2 000 cm², soupeřící s vozy Porsche 904 a Ferrari Dino. Hans Herrmann byl továrním jezdcem od roku 1962 do 1965, vyhrál 500 km na Nürburgringu v roce 1963 s Teddym Pilettem.
Abarth 500 je jedinečný vůz. V továrně vzali model 500 a přidali kapku jedu, aby vznikl supercar s malými rozměry, který uchvátí na první pohled. Malý a velmi výkonný vůz, který kombinuje design Fiat s technickým know-how a temperamentem Abarth, poskytující výkon 135 k ze zdvihového objemu pouze 1,4 litru u přeplňovaného motoru. Abarth 500 je určen pro všechny, kteří jej potřebují.
U nás tedy nesmí chybět i tento malý koník pro Vás.
Motor
Připoutejte se bezpečnostními pásy: tento malý vůz je silný. 16ventilový přeplňovaný motor o obsahu 1,4 l má 135 horkokrevných koní při 5 500 ot./min a jeho maximální krouticí moment činí 206 Nm při 3 000 ot./min ve sportovním režimu. To jsou výkonnostní parametry očekávané od vozu Abarth, ale při překvapivě nízké průměrné spotřebě benzínu (6,9 l/100 km) a emisích CO2 pouze 155 g/km. Výsledek? Odolný a úsporný vůz pro běžné silnice se všemi vlastnostmi závodního vozu. Jak příjemné!
Design
Abarth 500 je fascinující z jasného důvodu. Každý detail byl projektován tak, aby zaručoval výjimečnou výkonnost – počínaje designem nárazníku, velkým zadním křídlem, až po dvojitou koncovku výfuku. Příď byla zvětšena, aby se vytvořil prostor pro přeplňovaný motor, čímž vznikl vůz s originálním profilem připomínajícím šedesátá léta. Tři nasávací otvory zajišťují perfektní přívod vzduchu k motoru a k mezichladičům. Velký počet znaků se štírem doplňuje vzezření, které je na první pohled Abarth.
Bezpečnost
Abarth 500 nebyl vytvořen jen pro ty, kteří vyžadují mrazení v zádech. Má i sofistikovanou bezpečnostní výbavu. Opravdovým příkladem technického pokroku je systém ESP, který pomáhá udržet vůz pod kontrolou i přes záludnosti vozovky. Hill Holder umožňuje klidný rozjezd i do kopce. Torque Transfer Control (TTC) je nová skvělá funkce, která zlepšuje přenos momentu na kola, čímž značně zlepšuje chování v zatáčkách a činí jízdu bezpečnější a příjemnější. Potom je zde 7 airbagů, včetně kolenního airbagu řidiče.
Interiér
Interiér je čistě ve stylu Abarth. Anatomická sedadla s výrazným bočním vedením, perfektně obklopující tělo cestujícího zaručují držení těla i v těch nejprudších zatáčkách. Volant a řadicí páka mají vynikající ergonomické a komfortní tvarování. Pedály s hliníkovými a pryžovými nášlapy zvýrazňují sportovní vzhled. A potom je zde palubní deska: sportovní a přitažlivá, s inteligentním přístrojovým vybavením, včetně analogového ukazatele tlaku přeplňování a kontrolky signalizující optimální okamžik řazení.
Zajímavosti / Historie
Johann Abt měl později slíbeno od Carla Abbartha, že bude řídit tovární auta zdarma, pokud vyhraje všechny závody do kterých odstartuje - což se mu téměř podařilo, protože vyhrál 29 ze 30 závodů, v tom třicátém byl druhý.
Vedle závodních vozů vyráběl Abarth výfuky pro vysoce výkonná auta a později různorodé tuningové kity pro silniční vozidla, hlavně pro Fiat. Také byl zapojen ve výrobě sportovních či závodních vozů pro Porsche a Simcu.
Výrobní část Abarthu byla prodána Fiatu v roce 1971 a závodní tým byl prodán Enzovi Osselovi. Abarth se stal závodním oddělením Fiatu, vedeným slavným návrhářem motorů Aureliem Lampredi. Některé modely Fiatu nebo jeho dceřiných společností Lancie a Autobianchi byly přeoznačeny na Abarth, nejpopulárnějším byl Autobianchi A112 Abarth.
V roce 2007 Fiat Automobiles SpA oživil značku Abarth Grandem Punto Abarth a Grandem Punto Abarth S2000. Tato značka má být oddělenou divizí hlavní značky Fiat a má jít svou vlastní cestou, podobně jako Renaultsport vedle tradičního Renaultu.
zdroj: Wikipedia.org